2015. június 14., vasárnap

Vakáció / 1. rész: Postojna, Predjama és a Miramare kastély

A múlt héten vakációra mentünk, mind a munkából, mind a limfómából. Hétfőn reggel becuccolva a kocsiba elindultunk Szlovénia felé, 4 óra vezetés után érkeztünk meg Postojnába, ahová szállást foglaltunk 2 napra. A célunk a cseppkőbarlang felfedezése és Erasmus várának bejárása volt. Jelentem sikerült!

Hétfőn, délután 3 óra után indultunk el a "jama"-ba, mert a recepciós hölgy meggyőzött bennünket, szerinte délután nyugisabb, a csoportok inkább délelőtt jönnek túrázni. Hallgattunk rá, a barlang előtt vettünk olyan kombinált jegyet, amivel megnézhettünk még más kiállításokat is a cseppkőbarlang és a kastély mellett. A többi programból a Vivárium az, amire érdemes bemenni!

A cseppkőbarlangot a Pivka-folyó alakította-formálta és formálja a mai napig. Jól felöltözve vágtunk neki a túrának, pulóver - kabát - sál (néha még ezt is kevésnek éreztem), mert a barlangban 10 fok van odalenn! A kinti 30 fok után ez sokkoló volt...  Kicsit vonatoztunk az elektromos kisvonaton, aztán gyalogoltunk odalenn pár kilométert, megcsodáltuk a cseppkövek mindenféle formáját - volt min csodálkozni a különféle termekben! A cseppenként létrehozok természeti csodák sokaságán ámultunk, séta közben színes történeteket hallgatunk a magyar nyelvű "audioguide" készüléken. Visszafelé újra a kisvasúttal zötykölődtünk fel, a 120 méteres mélységből.

Meg kell említenem azt a bisztrót, ahol Postojnában többször is ebédeltünk és reméljük, hogy a kezdeti lendületük továbbra is megmarad ezen a kitűnő színvonalon. Storja Pod Stopnicami, a maga kis "kockásterítős" bájával, viharlámpáival, régi írógépével családias hangulatot kelt, de az ételek... első nap sajt válogatást kértem, és nem csalódtam az előételben! Palatáblán, egy kis aszalt szilvával és fügével feltálalt, vékony méz sugárral megbolondított sajtokat nem lehetett otthagyni. Kóstoltam cukkini-fasírtot, kóstoltam salátát, de amit a legvégén kaptam, a főtt túrós-rétes pirított morzsával... nos... "sirovi struklji" - ezt kell megjegyezni! Lefordítom magyarra: túrós-főtt rétes, pirított morzsával. Nehezen beszéltek rá erre az édességre, mert már degeszre ettem magam, de hiba lett volna kihagyni!

Ízelítő az egyik esti vacsorából:

Második napon meglátogattuk Predjama kastélyát, ami a Lokva folyó feletti sziklába épült, felülről el is rejti, "ráborul" a várra, védelmezi. Leghíresebb tulajdonosa Erasmus lovag, akiről sok érdekes dolgot tudhattunk meg a magyar nyelvű "audioguide" készülékkel. A várból csodálatos kilátás tárult elénk a tájra: folyó, hegyek, virágok, fák tavaszi képüket mutatták.

Predjama várában található a fegyverek és az olajfestmények mellett egy szobor, a Pieta, a gyászoló Mária ábrázolása, az 1400-as évekől:

Harmadik nap útnak indultunk Brigitta barátnőm lakhelye, Vicenza felé. A tenger felé kanyarodva, egy kis kitérővel megnéztük Miksa főherceg kastélyát, Miramare-t. A kastély Trieszt mellett található, 37 fokos meleget volt szerencsénk kifogni. A szépséges belső berendezése majdnem mind-mind az eredeti! A főherceg és felesége, Sarolta életük legszebb éveit töltötték itt, amit el is hiszek, mert a tenger mellett élni maga lehet a boldogság! A kastély fehér isztriai márványból épült, a tenger kék és zöld színei mellett fantasztikus látványt nyújt: