2018. május 19., szombat

Totális zavar az eredmény kapcsán

Szerdán este röpke másfél óra késéssel érkeztem meg Kölnbe (mert tornádó volt odakinn: tornado), hajnali 1-kor kerültem ágyba és innentől kezdve egy icipicit sem tudtam aludni reggelig. A kórházba korán megérkeztem, a port-katéter nem működött se ki-, se befelé első szúrásra. Másodszor is nekiveselkedtünk, akkor már vezetett befelé, így vért a könyökhajlatomból vettek, onnan, ahonnan kb. 8 éve utoljára (köszönöm Sonja nővér). 

Egyből küldtek az orvosi szobába, ahol már ketten vártak rám: a jelenlegi orvosom (kb. az 5. három és fél év alatt) és egy kísérleti-asszisztens, aki általában méri a vérnyomásomat, testhőmérsékletem. Gondoltam magamban, hogy ha már ketten vannak.... egymást erősítik, hogy elmondjanak valamit. De jó, ezek ketten vannak a hír közléséhez, én meg itt egyedül :( 

Aztán belefogtak, progressziót állapítottak meg a 11. ellenőrzés után. A hasamban lévő egyik nyirokcsomó-együttes egyik bucija növekedésnek indult, a 2017. novemberi vizsgálattal összehasonlítva 1,1 cm-ről 1,6 cm-re nőtt a mérete. Egyeztetett a kísérletet felügyelő doktornővel (akit jómagam is ismerek és tisztelettel adózok neki) és megbeszélték, hogy továbbra is Nivolumab gyógyszeren maradok, mert ez egy minimális növekedés. Kérdeztem, hogy aktív-e a csomó? Mondták nem tudják, mert nem volt PET/CT. Kérdeztem, csináltassak itthon? Mondták nem szükséges. 

Nekem van egy furcsa mosolyom, félrehúzom a szám egyik oldalát (mert egyébként rondák a fogaim, sárgák is, kuszák is) - azt gondolom most is ezt vetettem be. Mégis mit lehet mondani, amikor 2 ember ott ül velem szemben és azt mondják, hogy progresszió? De hogy csak minimális? És hogy folytatjuk a kezelést tovább?

Hívtam Árpit, hogy van egy kis gond. Keresésbe fogott utána, miután letettem a telefont, megnézte az előző eredményt, ahol már említik ezt a növekedő nyirokcsomót, de akkor még nem vették "új léziónak", egy új daganatnak. Meg aztán átnézve az elmúlt 10 MRI képes összefoglalóját, világosan látszanak azok az esetek, amikor volt növekedés imitt-amott (talán gyulladás miatt, talán csak mert egy daganat mérete nem konstans, nem gömb felület, amit szimplán meg lehet mérni). 

Igazából akkor nem tudtam mit kezdjek ezzel a hírrel, mert a progresszió azért elég kemény jelentéssel bír.

Pénteken hazaérve átküldtem eredményeimet Főorvos asszonynak, aki azt válaszolta, hogy ezt még nem lett volna szabad progressziónak minősíteni - Őt imádom ezért, hogy ismer több, mint 5 éve és tudja, hogy a szervezetem nem mindig működik az orvosi tankönyveknek megfelelően. Nem biztos, hogy progresszió, ami annak látszik a puszta számok alapján!
Várom a kinti visszajelzést is annak kapcsán, hogy mostantól milyen gyakran fognak ellenőrizni. Ez után a fárasztó utazás után a mostani hétvégét kirándulással fogjuk tölteni, ráadásul az idő is szépségesnek indul így szombat reggel, tehár irány a fonyódi piac. A gondolataimat még nem tudom összeszedni, megfogalmazni, csak a történéseket tudom leírni, teljes bennem a képzavar. Tudom, hogy vannak bennem bucik, hiszen tapintom is őket a hónaljban, nyakon - a hasamban lévőket nem tudom kitapogatni. Szeretném, ha továbbra is nyugton maradnának. Gondolom oka van ennek is, amiért ez most így alakul - de ezt majd valamikor a későbbiekben fogom megtudni, hogy mi volt a célja. 

Némi ismétlés a rég-tanultakhoz:

A regresszió (remisszió) a daganatos folyamat visszafejlődését, a progresszió a betegség előrehaladását, rosszabbodását jelenti.
Progresszióról (progressio) akkor beszélünk, ha addig nem látott új daganatos góc tűnik fel a képalkotó leleteken, mert vagy helyi kiújulás vagy távoli áttét gyanúja vetődik fel. Akkor is progresszió a diagnózis, ha a már korábban is látott daganatos góc(ok) méretében és/vagy számában növekedés történik. A progresszió lehet enyhe fokú és határozott is.
Előfordul, hogy a progresszió vagy a regresszió orvosi megállapítása, tehát az állapotváltozás nem jár a beteg számára azonnal érezhető változással, mivel egy néhány milliméteres daganatcsökkenés vagy növekedés, esetleg egy-egy góc feltűnése vagy eltűnése még a klinikai állapoton nem változtat érdemben. A tendenciák követésének – az egymást követő kontroll vizsgálatok eredményei összehasonlításának – viszont fontos jelentősége van annak eldöntésében, szükséges-e újabb onkológiai kezelést indítani vagy az aktuálisan alkalmazott kezelésen indokolt-e módosítani.

1 megjegyzés: